Qzem, misschien wel jouw nieuwe payroll partner ?

Ben je een KMO ? Een kleine zelfstandige ?

Geloof je, net als ons, in een directe persoonlijke aanpak gecombineerd met een doorgedreven automatisatie ?
Wens je een proactieve  totaalontzorging en een efficiënte payroll ?

Neem eens contact op met Carine (+32 (0)474/137 776 /carine.purnot@qzem.be) ! 

Ga je starten met personeel ?
We begeleiden het hele proces zodat  jouw eerste werknemer correct aangeworven  en verloond wordt.

We kijken alvast uit om jouw te mogen ontmoeten voor een kennismakingsgesprek.

Groetjes,

Carine

Verplichte Corona telewerkaangifte

Het telewerk is nog steeds verplicht, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering. Zoals aangekondigd tijdens het overlegcomité wil men het toezicht hierop versterken en daarom moeten de werkgevers voortaan de personen die aanwezig zijn op de werkplaats registreren. Deze verplichting is geldig voor alle werkgevers, behalve de ondernemingen die verplicht volledig gesloten zijn. 

Er is een nieuwe toepassing gemaakt om deze gegevens door te geven op de website van de sociale zekerheid: https://www.socialsecurity.be .

Per vestigingseenheid zal u het totaal aantal personen werkzaam bij de onderneming op de eerste werkdag van de maand moeten doorgeven. Vergeet hier zeker niet de langdurig zieken of werknemers in tijdskrediet of loopbaanonderbreking mee te tellen. Ook uitzendkrachten, personeel van een andere werkgever en personen op zelfstandige basis waarmee u structureel samenwerkt tellen mee.

Vervolgens moet u het aantal personen dat een functie uitoefent die onmogelijk kan worden volbracht via telewerk invoeren. Hiermee bedoelen ze de werknemers die omwille van de aard van hun functie of activiteit nooit kunnen telewerken. Personen die uitzonderlijk aanwezig zijn omdat ze bijvoorbeeld materiaal moeten ophalen, bepaalde documenten uitprinten of een vergadering moeten houden, kunnen dit verantwoorden en worden niet opgenomen in dit aantal. 

U zal steeds een bevestiging ontvangen op het opgegeven emailadres en in de e-Box. 

De aangifte moet uiterlijk op de zesde kalenderdag van de maand worden ingediend en is voorlopig verplicht vanaf april tot en met juni 2021. De aangifte van april moet nu dus ten laatste op 6 april gebeuren.

Let op: de verplichting om een attest te bezorgen aan de werknemers die niet kunnen telewerken blijft ook bestaan.   

Indien u vragen hierover heeft kan u ons altijd contacteren. 

Coronavirus: een wettelijk kader voor verplicht of aanbevolen telewerk


Sinds kort bestaat er een wettelijk kader voor het verplicht of aanbevolen telewerk in het kader van de COVID-19 pandemie, CAO nr.49. 
Deze cao is suppletief en stuurt vooral aan op het maken van afspraken rond dit tijdelijk telewerken. Deze CAO loopt tot 31/12/2021. 

Heb je op 1 januari 2021 als werkgever op ondernemingsniveau nog geen beleid uitgewerkt rond structureel of occasioneel telewerk, dan is deze nieuwe cao van toepassing op de werknemers die momenteel verplicht telewerken. Bijgevolg zal u dus een bijlage aan de arbeidsovereenkomst moeten opstellen of een policy moeten opmaken betreffende telewerk. 

U bent niet verplicht om een extra vergoeding te geven hiervoor aan de werknemers.

Als u vragen heeft hierover of u wenst de voorbeelddocumenten te bekomen mag u ons altijd contacteren en dan helpen wij u graag verder. 

Feestdagen 2021

Hierbij een overzicht van de 10 wettelijke feestdagen van 2021: 

 Nieuwjaar         Vrijdag 1 januari 
 Paasmaandag   Maandag 5 april 
 Feest van de ArbeidZaterdag 1 mei 
 Onze-Lieve-Heer HemelvaartDonderdag 13 mei 
 PinkstermaandagMaandag 24 mei
 Nationale feestdagWoensdag 21 juli 
 Onze-Lieve-Vrouw HemelvaartZondag 15 augustus
 AllerheiligenMaandag 1 november 
 WapenstilstandDonderdag 11 november 
 KerstmisZaterdag 25 december 

Als de feestdag valt op een zondag of op een andere normale inactiviteitsdag van de onderneming moet de feestdag binnen hetzelfde jaar vervangen worden door een dag waarop men normaal wel werkt in de onderneming.

Denk eraan dat u dit vóór 15 december bekend moet maken.

Update: schorsing opzeggingstermijn door corona-werkloosheid

Het wetsvoorstel voor de schorsing van de opzeggingstermijn door corona-werkloosheid is goedgekeurd en gepubliceerd in het Staatsblad op 22 juni 2020.

Corona-werkloosheid schorst voortaan de opzeggingstermijn betekend door de werkgever.

Maar enkel voor:

– opzeggingstermijnen die lopen vanaf 1 maart 2020 of later; 

– en corona-werkloosheid die zich voordoet vanaf 22 juni.

Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht omwille van corona die zich voordoet vóór de publicatie zal dus niet schorsen. 

Corona: verlenging steunmaatregelen

Afgelopen weekend is de superkern terug samengekomen en is er een akkoord bereikt over een aantal steunmaatregelen.

Tijdelijke werkloosheid wegens overmacht corona
De huidige vereenvoudigde regeling voor tijdelijke werkloosheid wegens overmacht corona zal toegepast kunnen worden tot eind augustus 2020. Dit wil zeggen dat er voorlopig nog geen aanvragen moeten gebeuren, geen meldingen van de eerste dag en ook geen C3.2A kaarten afgeleverd moeten worden. 
Voor een aantal sectoren, zoals de horeca, is voorzien dat de regeling zal lopen tot eind 2020. Wanneer hier meer duidelijkheid over is zullen wij jullie op de hoogte brengen.

Corona-ouderschapsverlof
Verder is er ook een verlenging van het corona-ouderschapsverlof tot eind augustus 2020. Door dit ouderschapsverlof kunnen werknemers met minstens één maand anciënniteit hun prestaties verminderen met 1/2de of 1/5de. Ook lopende aanvragen van tijdskrediet of gewoon ouderschapsverlof kunnen omgezet worden naar corona-ouderschapsverlof.

Indien u vragen hierover heeft mag u ons altijd contacteren. 

Schorsing opzegtermijn
Mogelijk heeft u in de pers ook vernomen dat er een wetsvoorstel was om de opzegtermijn retroactief te laten schorsen bij corona werkloosheid. Hier is een negatief advies gegeven door de Raad van State. De kans dat dit voorstel in deze versie wet gaat worden is dus klein. Mogelijk komt er dus wel een schorsing van de opzegtermijn maar dan enkel voor de toekomst. Dit moet nu verder besproken worden in het parlement. Voorlopig blijven de opzegtermijnen dus gewoon verder lopen tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid wegens overmacht corona.

Verander van sociaal secretariaat

Deze afbeelding heeft een leeg alt-atribuut; de bestandsnaam is Frustratie-1024x666.png Fouten in de loonadministratie, geen gevoel met je dossierbeheerder, beperkte beschikbaarheid, uurtje factuurtje,… een opsomming van frustraties die je doen uitkijken naar een nieuwe partner.

Neem eens vrijblijvend contact met Carine Purnot via mail  op info@qzem.be of GSM 32 (0)474/137 776. Laat u overtuigen door onze persoonlijke aanpak, gecombineerd met een doorgedreven automatisatie en dit tegen een correcte prijs !

Wacht niet te lang ! Standaard heeft uw huidig contract een jaarlijks wederkerende opzegtermijn van 6 maanden die ingaat op 1/7 om per 1/1 over te schakelen. Dus na 30/6 bent u terug voor 18 maanden verbonden aan uw huidig sociaal secretariaat. Geeft u uw opzeg voor 30/6, dan heeft u nog steeds de tijd tot 31/12 om te beslissen om al dan niet over te schakelen naar een nieuwe partner.

We hopen u spoedig al dan niet virtueel te mogen overtuigen van onze kwaliteiten.

C32 Werknemer – vereenvoudigde aanvraag (corona)

In bijlage vind U de vereenvoudigde versie van de C32 aanvraag tijdelijke werkloosheid werknemer geldig van 1/2/2020 tem 30/6/2020.

Dit document dien je aan de hulpkas of vakbond (indien aangesloten) te bezorgen.

Als je niet bent aangesloten bij een vakbond kan je onderstaande link gebruiken om het document C32 te versturen naar de hulpkas:
https://www.hvw-capac.fgov.be/nl/node/1696

Overschrijding van de spilindex

De spilindex voor de openbare sector en de sociale uitkeringen werd overschreden in februari 2020. Verschillende vergoedingen werden bijgevolg geïndexeerd vanaf maart:

  • de meeste indexgebonden sociale uitkeringen (o.a. werkloosheidsuitkeringen, uitkeringen inzake zorgkrediet en tijdskrediet, ziekte- en invaliditeitsuitkeringen, kinderbijslagen, …);
  • het nationaal gewaarborgd gemiddeld minimummaandinkomen;
  • bepaalde sectorale minimumlonen;
  • de aanvullende vergoeding werkloosheid met bedrijfstoeslag (brugpensioen);
  • de loongrenzen voor de berekening van de werkbonus;
  • de vergoeding voor de flexi-jobs (nieuw minimum uurloon: € 9.55, inclusief vakantiegeld: €10.28).

Studentenarbeid: bewijs van studentenstatuut vereist!

Volgens de RSZ-instructies van het 1ste kwartaal 2020 moet de werkgever die een jongere met een studentenovereenkomst tewerkstelt en deze bij de RSZ aangeeft met solidariteitsbijdragen, kunnen bewijzen dat de jongere effectief student is.

In geval van discussie en/of op vraag van de RSZ moet je een bewijs kunnen voorleggen dat de betrokken jongere effectief een studentenstatuut heeft. 

Als werkgever kan je dit bewijzen met alle middelen. Een loutere verklaring op eer van de student of een kopie van de studentenkaart aanvaardt de RSZ echter niet als voldoende bewijs. Een kopie van het bewijs van inschrijving aan een (hoge)school of universiteit voor het lopende school- of academiejaar volstaat voor de RSZ.

Wij raden aan om voor alle studenten die je tewerkstelt met toepassing van de solidariteitsbijdrage een inschrijvingsbewijs op te vragen. Ook voor reeds lopende contracten om zo bewijsproblematiek in geval van controle te vermijden.

Belangrijk: je moet dit bewijs niet spontaan aan de RSZ bezorgen, maar het wel kunnen voorleggen in geval van discussie en/of indien de RSZ hierom vraagt.