Verplichte Corona telewerkaangifte

Het telewerk is nog steeds verplicht, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering. Zoals aangekondigd tijdens het overlegcomité wil men het toezicht hierop versterken en daarom moeten de werkgevers voortaan de personen die aanwezig zijn op de werkplaats registreren. Deze verplichting is geldig voor alle werkgevers, behalve de ondernemingen die verplicht volledig gesloten zijn. 

Er is een nieuwe toepassing gemaakt om deze gegevens door te geven op de website van de sociale zekerheid: https://www.socialsecurity.be .

Per vestigingseenheid zal u het totaal aantal personen werkzaam bij de onderneming op de eerste werkdag van de maand moeten doorgeven. Vergeet hier zeker niet de langdurig zieken of werknemers in tijdskrediet of loopbaanonderbreking mee te tellen. Ook uitzendkrachten, personeel van een andere werkgever en personen op zelfstandige basis waarmee u structureel samenwerkt tellen mee.

Vervolgens moet u het aantal personen dat een functie uitoefent die onmogelijk kan worden volbracht via telewerk invoeren. Hiermee bedoelen ze de werknemers die omwille van de aard van hun functie of activiteit nooit kunnen telewerken. Personen die uitzonderlijk aanwezig zijn omdat ze bijvoorbeeld materiaal moeten ophalen, bepaalde documenten uitprinten of een vergadering moeten houden, kunnen dit verantwoorden en worden niet opgenomen in dit aantal. 

U zal steeds een bevestiging ontvangen op het opgegeven emailadres en in de e-Box. 

De aangifte moet uiterlijk op de zesde kalenderdag van de maand worden ingediend en is voorlopig verplicht vanaf april tot en met juni 2021. De aangifte van april moet nu dus ten laatste op 6 april gebeuren.

Let op: de verplichting om een attest te bezorgen aan de werknemers die niet kunnen telewerken blijft ook bestaan.   

Indien u vragen hierover heeft kan u ons altijd contacteren.